režisér

21.august 1968

27.01.2015 10:31

     

 

 

 Nad ránom 21.augusta 1968 nám telefonovala jedna známa  - bola to Viera Godályiová, manželkina spolupracovníčka, že sme  obsadení vojskami Varšavskej zmluvy. Znelo to neuveriteľne. Zapol som televízny príjímač a skutočne sa to potvrdilo. Okolo deviatej ráno som sa spolu s manželkou Evou vybral do mesta. Doprava nefungovala. Hneď pred naším domom na Štrkovci , na Haburskej ulici, bola menšia samoobsluha a pred ňou veľmi dlhý rad občanov, ktorí sa chceli predzásobiť potravinami. Rad sa stále predlžoval. Vtedy som stlačil spúšť fotoaparátu po prvý krát v ten deň. Vydali sme sa pešo do mesta. Na každej väčšej križovatke stál tank, alebo obrnené vozidlo. Na vtedajšom centrálnom trhovisku, na križovatke pred Steinovým pivovarom, Račianskom mýte... Dokráčali sme až do stredu mesta na námestie SNP, kde stála celá kolóna vozidiel a vojenskej techniky. Fotografoval som a diskutovali sme ako aj množstvo iných občanov s vojakmi. Prešli sme okolo Pravdy na Štúrovej ulici odkiaľ z okien vyhadzovali aktuálne výtlačky rovnomenných novín. A potom cez Štúrovu ulicu na Šafárikovo námestie, kde už boli tehlami a kvetinami označené miesta obetí... Sem tam som po celej ceste stlačil spúšť fotoaparátu , až po našu "konečnú" Rooseveltovo námestie. O dva dni sme už s manželkou boli vo Francúzsku. Nevyvolaný film som mal so sebou. Vyvolali ho až v redakcii novín L´ Humanité. Film som priniesol neskôr naspäť do Československa. Negatív na ktorom je 17 obrázkov som potom schovával viac ako dvadsať rokov. Pozitívne kópie som si pre seba vyrobil až po roku 1989. Premýšľal som čo s touto obrazovou faktografiou a tak som sa rozhodol darovať celý materiál Ústavu pamäti národa. Možno ho v budúcnosti využijú. A keby aj nie hádam sa zachová  tento obraz doby - Bratislavy a toho dňa označeného v kalendári ako 21.august 1968.

Fedor Bartko

 

 

Fotografie ÚPN zverejnené na :

 

https://www.postoj.sk/35752/autenticke-zabery-z-augusta-1968-kolony-tankov-aj-diskusie-ludi-s-vojakmi 

 

https://www.21august1968.sk/sk/fotogaleria-bratislava/

                                         

Vyhľadávanie

Kontakt

Fedor Bartko